Vaikutukset asiakkaille.
Yhdenmukainen sertifiointi, erilainen verotus.
Vaikutukset moottoriajoneuvoveroon.
Monissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa auton CO2-päästöt ovat myös verotuksen perusta – tämä kuuluu kansallisten hallitusten toimivaltaan. Useimmissa Euroopan maissa, joissa verotus riippuu CO2-päästöistä, ei kuitenkaan vielä ole sitovia päätöksiä siitä, miten WLTP:n mukaisesti sertifioituja autoja verotetaan. Lähtökohtaisesti EU:n jäsenvaltioiden on täytynyt muuttaa verotus vasta 01.01.2021 mennessä.
On odotettavissa, että CO2-päästöt ovat WLTP-menettelyn mukaisesti suuremmat kuin NEDC-menettelyn mukaisesti. Jos verotuskaavaa ei muuteta vastaavasti, tämä johtaa korkeampaan moottoriajoneuvoveroon.
Kulutusoptimoitu alusta lähtien.
Kulutuksen ohjaus CO2-konfiguraattorilla.
Uuden WLTP-sertifiointimenettelyn myötä voit aloittaa polttonesteen säästön jo autosi konfiguroinnin yhteydessä. Mercedes-Benz Vans osoittaa nimittäin läpinäkyvästi jokaiselle yksittäiselle autolle erityiset CO2-päästöarvot. Niin tiedät jo auton konfiguroinnin yhteydessä, miten auton varusteet vaikuttavat polttonesteen kulutukseen.
Auton massaa voidaan vähentää paino-optimoiduilla rakenneosilla, kuten Sprinterin lasikuitulujitemuovista tehdyllä takajousella, joka laskee auton painoa noin 12 kg. Ilmanvastusta saa optimoitua muun muassa pyörien mahdollisimman suljetulla muotoilulla sekä virtaviivaisilla kiinto-osilla tai pohjan verhouksilla. Ja vierintävastusta saa pienennettyä esimerkiksi vastaavasti optimoiduilla renkailla. Jotta voisit varustaa autosi paitsi toiminnallisuuden ja mukavuuden osalta omien toiveidesi mukaan, myös tavoitella mahdollisimman alhaista polttonesteen kulutusta.