Aiempaa dynaamisempi ajoprofiili

Aiempaa dynaamisempi ajoprofiili

WLTP käyttää monipuolisempaa ja dynaamisempaa ajoprofiilia kuin NEDC. Uudella menetelmällä määritetyt kulutus- ja päästöarvot ovat siten aiempaa lähempänä tämän päivän liikenteen ajo-olosuhteita. Autojen käytännön kulutusarvot eivät muutu lainkaan. Tiukemman testisyklin myötä useimmat mitatut kulutusarvot tulevat kuitenkin kasvamaan aiemmista.

Vaikka NEDC-mittausmenetelmä on jo varmistanut autonvalmistajien välisen vertailtavuuden, menetelmä on jäänyt ajastaan jälkeen. Erot laboratoriomittausten ja tien päällä tehtyjen mittausten välillä säilyvät periaatteessa edelleen. WLTP ottaa kuitenkin huomioon paljon suuremman määrän kulutukseen vaikuttavia tekijöitä.

Kulutusarvojen kasvun syynä on osittain myös se, että WLTP-testisyklin keskinopeus on merkittävästi NEDC-testissä käytettyä testisykliä korkeampi. Tulevaisuudessa lisävarusteet otetaan huomioon auton CO₂-päästöarvoa määritettäessä. Se miten paljon CO₂-päästöarvot nousevat NEDC-menetelmästä WLTP-menetelmään siirryttäessä vaihtelee kuitenkin autosta toiseen ja riippuu esimerkiksi teknologiasta ja auton varusteista.