SL Roadster.

Ihmeiden aika ei ole ohi.

Historia


Autoilun historian merkkipaaluja.

SL on urheiluautojen ikoni, ja se on aina ollut yksi aikansa halutuimmista urheiluautoista.

Historia


Autoilun historian merkkipaaluja.

SL on urheiluautojen ikoni, ja se on aina ollut yksi aikansa halutuimmista urheiluautoista.

Kuvassa näkyy kaksi SL-kilpa-autoa vuodelta 1952.
Kuvassa näkyy kaksi SL-kilpa-autoa vuodelta 1952.

"Siipiovisen" historia alkaa kilpa-autoilusta.

300 SL (W 194) on toisen maailmansodan jälkeen ensimmäinen Mercedes-Benzin kehittämä kilpa-auto, joka saa uuden mallinimen SL (Super Leicht, superkevyt).

Uusi ristikkoputkikehikko mahdollistaa alhaisen painon ja suurimman mahdollisen vääntövarmuuden, mutta sen vuoksi tavanomaisia ovia ei voi käyttää. Ratkaisu löytyy ylöspäin avautuvista ovista. Näin "siipiovinen" saa syntynsä. Menestystarina saa jatkoa vuonna 1954, kun 300 SL "Gullwing" (W 198) esitellään.

Kuvassa näkyy Mercedes-Benz SL Roadster vuodelta 1957.

Vain lentäminen on upeampaa.

Kaksipaikkaiset avoautot ovat 1950-luvun lopulla kysyttyjä. Vuonna 1957 legendaarisen "siipiovisen" korvaa 300 SL Roadster, joka yhdistää kilpa-auton tehokkuuden avoautonautintoon.

Myös roadsterin kantavana rakenteena on ristikkoputkikehikko. Alhaiset sivuosat mahdollistavat myös tavalliseen tapaan aukeavat ovet, millä on ratkaiseva merkitys avoautolle.

Kuvassa on Mercedes-Benz SL "Pagode" vuodelta 1963.

Avoautoilijoiden kulttipaikka.

Maaliskuussa 1963 Mercedez-Benz esittelee Geneven autonäyttelyssä 230 SL (W 113) -mallinsa, jossa tehokkuus yhdistyy mukavuuteen ja optimaaliseen turvallisuuteen luoden näin urheilullisen ajonautinnon uudelleen.

230 SL -mallista on kolme koriversiota: kuomukattoinen roadster, kovakattoinen coupé ja näiden kahden yhdistelmä. Kaukoidän temppelirakenteita muistuttava sisäänpäin kaartuva kovakatto antaa 230 SL -mallille pian lisänimen "pagodi".

Kuvassa on mallisarjan R 107 Mercedes-Benz SL vuodelta 1971.

Innovatiivinen ikivihreä.

Vuodesta 1971 alkaen mukavat ja silti tehokkaat kaksipaikkaiset autot jatkuvat R 107 -sarjana, ja samana vuonna valmistunut 350 SL on ensimmäinen 8-sylinterinen SL.

Moottorin 147 kW (200 hv) saavat auton kiihtymään nollasta sataan vain yhdeksässä sekunnissa, ja törmäyssuojattu polttoainetankki on rakennettu taka-akselin yli. Uutta on myös nelipuolainen ohjauspyörä, jossa on suuri keskiö.

Kvuassa on mallisarjan R 129 Mercedes-Benz SL alk. 1989.

Tosi sporttinen.

Kangaskatoksen saa avattua tai suljettua vain yhdellä napinpainalluksella ja alle 20 sekunnissa, joten mukavuus paranee huomattavasti.

Tämä mallisto tarjoaa maailmalle yhdistelmän lukemattomia uutuuksia: urheilulliset istuimet, joissa on turvavyöt, täysautomaattinen taitettava kuomukatto sekä tuulisuoja poistamaan vetoa katto auki ajettaessa. Neliventtiilinen 5,0 litran V8-mooottori, jonka teho on 240 kW (326 hv), tekee 500 SL -ajokokemuksesta todella urheilullisen.

Kuvassa on Mercedes-Benz SL vuodelta 2001.

Maailman vahvin roadster.

Entistä parempi tekniikka, design ja varustelu. Tämä SL eroaa edeltäjistään siinä, että kiinteä katto kulkee aina sen mukana.

Vario-katto avautuu ja sulkeutuu nappia painamalla – jopa kauko-ohjattuna – 16 sekunnissa. Vuonna 2004 ilmestyy SL-paletin uusin huippumalli, SL 65 AMG – 612 hv (450 kW) ja 1000 Nm tekevät siitä maailman tehokkaimman ja vääntövoimaisimman roadsterin.


Lisätietoa historiasta:

Lumoudu SL-mallin ainutlaatuisesta historiasta ja koe Mercedes-Benzin historiallisten ajoneuvojen huuma satumaisilla retkillä Saksan, Italian tai Ranskan läpi.


Lisätietoa historiasta:

Lumoudu SL-mallin ainutlaatuisesta historiasta ja koe Mercedes-Benzin historiallisten ajoneuvojen huuma satumaisilla retkillä Saksan, Italian tai Ranskan läpi.

Design


Ajaton siluetti, klassiset roadster-mittasuhteet ja ikonin asemaan kohonnut muotoilu.

Puhdasta eleganssia urheilullisimmassa muodossaan. Edistyksellisyyttä yhdessä AMG-sarjan kanssa. SL on nykyaikainen ikoni.

Design


Ajaton siluetti, klassiset roadster-mittasuhteet ja ikonin asemaan kohonnut muotoilu.

Puhdasta eleganssia urheilullisimmassa muodossaan. Edistyksellisyyttä yhdessä AMG-sarjan kanssa. SL on nykyaikainen ikoni.

Mukavuus


SL ei piilottele ominaisuuksiaan.

Mukavuus


SL ei piilottele ominaisuuksiaan.

Kuvassa Mercedes-Benz SL Roadster ylhäältä.

Taitettava Vario-katto avautuu tai sulkeutuu alle 20 sekunnissa, vain yhdellä napinpainalluksella. Ei haittaa, vaikka aurinko jäisi piiloon.

Panoraama-variokatto jossa Magic Sky Control mahdollistaa avoauton tunnelman myös katon ollessa suljettuna. Ainutlaatuinen ajoelämys – aina ja kaikkialla. Pään alueen lämmitys AIRSCARF ja sähkötoiminen tuulisuoja antavat nauttia avoautosäästä entistä pidempään.

Turvallisuus


Mercedes-Benzin miellyttävä ajokokemus.

Perehdy Mercedes-Benz SL Roadsterin moderneihin turvallisuus- ja ajoavustinjärjestelmiin.

Turvallisuus


Mercedes-Benzin miellyttävä ajokokemus.

Perehdy Mercedes-Benz SL Roadsterin moderneihin turvallisuus- ja ajoavustinjärjestelmiin.

Turvallisuuskohokohtia:

Kuvassa näkyy SL Roadster ajamassa tietä pitkin.

Turvallisuuskohokohtia:

  • Pre-Safe®-järjestelmä
  • Aktiivinen etäisyysavustin Distronic
  • LED Intelligent Light -järjestelmä
  • Aktiivinen jarrutusavustin

Tekniset tiedot


Ylenpalttinen suorituskyky.

Tutustu teknisiin tietoihin.

Tekniset tiedot


Ylenpalttinen suorituskyky.

Tutustu teknisiin tietoihin.