Mercedes-AMG: 50 vuotta huippuluokan suorituskykyä


 

  • AMG:n perustivat Hans-Werner Aufrecht ja Erhard Melcher 50 vuotta sitten
  • Virallinen yhteistyö Mercedes-Benzin kanssa käynnistyi 1990
  • Mercedes-AMG:stä tuli Daimler AG:n tytäryhtiö 2005
  • Nykyinen Mercedes-AMG on Daimlerin urheiluauto-osaamisen keihäänkärki
  • Yhtiö työllistää noin 1500 työntekijää kolmella paikkakunnalla Saksassa
  • Moottorit kootaan käsityönä one man, one engine –periaatteella
  • Vuosi 2016 oli Mercedes-AMG:lle ennätyksellinen lähes 100 000 myydyllä autolla
  • Suomessa valmistetaan Mercedes-AMG GLC 43 

Yhteistyö vauhtiin 1970-luvulla

Virallinen yhteistyökumppani 

AMG-mallistossa yli 50 vaihtoehtoa, tulossa F1-teknologiaa hyödyntävä hyperauto 

Suomessa AMG-malliston hinnat alkavat Mercedes-AMG A 45 4Matic A:n 71 107 euron hinnasta. Kokoluokkaa suurempi Mercedes-AMG C 43 4Matic A –sedan maksaa 88 857 euroa. 


GLC AMG 43 myös Uudestakaupungista

Valmet Automotiven tuotantolinjoilla valmistuu nykyisin myös AMG-malli, kun osa Mercedes-AMG GLC 43 -autoista kootaan Uudessakaupungissa.


Tekniikan näyteikkuna – kilpailutoiminta

AMG näkyy vahvasti kolmella suurella kilpailutoiminnan näyttämöllä. Kruununa on F1-luokka ja Mercedes-AMG Petronas Motorsport. Vuodesta 2012 alkaen Mercedeksen F1-tallin nimessä on ollut mukana AMG. Tuloksena on kolme perättäistä F1-autonvalmistajien maailmanmestaruutta (2014–16) ja 49 osakilpailuvoittoa 59:stä mahdollisesta.


50 vuotta Mercedes-AMG-historiaa

  • 1967 AMG:n perustavat Hans-Werner Aufrecht ja Erhard Melcher Saksan Burgstallissa ”insinööritoimistoksi sekä kilpamoottoreiden suunnittelijaksi ja kehittäjäksi”. Yhtiön nimi juontuu nimistä Aufrecht, Melcher ja Grossaspach, joka oli Aufrechtin syntymäpaikkakunta.
  • 1971 AMG:stä tulee kuuluisa yhdessä yössä, kun punainen AMG 300 SEL 6.8 voittaa oman luokkansa Spa-Francorchampsin 24 tunnin kisassa ja sijoittuu yleiskilpailussa toiseksi.
  • 1976 Affalterbachin tehdas aloittaa toimintansa.
  • 1984 Melcher kehittää täysin itsenäisesti modernia neliventtiiliteknologiaa hyödyntävän sylinterikannen, joka tekee läpimurron Mercedes-Benz 500 SECin 5-litraisessa V8-moottorissa. One man, one engine –periaate otetaan käyttöön.
  • 1988 AMG:n räätälöimät Mercedes-Benz 190 E:t osallistuvat Saksan DTM-kilpasarjaan.
  • 1990 yhteistyö Mercedes-Benzin kanssa käynnistyy virallisesti, seuraavana vuonna AMG saa vastuulleen Mercedes-Benzin urheiluautojen kehityksen ja tuotannon.
  • 1993 ensimmäinen yhteistyömalli Daimler-Benzin kanssa: C 36 AMG.
  • 1996 AMG toimittaa ensimmäisen F1-turva-auton, perustanaan C 36 AMG.
  • 1999 DaimlerChryslerille siirtyy 51 % Mercedes-AMG:n osakekannasta.
  • 2005 Mercedes-AMG:stä tulee Daimler AG:n kokonaan omistama tytäryhtiö.
  • 2009 esiteltävä lokinsiipinen Mercedes-Benz SLS AMG on ensimmäinen AMG:n täysin omin voimin kehittämä automalli.
  • 2011 AMG tulee mukaan kilpailutoimintaan SLS AMG GT3 –mallilla.
  • 2014 Mercedes-AMG GT esitellään, ja yhtiö laajentaa tarjontaansa kompaktiluokan 43-sarjalla.
  • 2016 Mercedes-AMG tekee tuotanto- ja myyntiennätyksen lähes 100 000 autolla. 

Lisätietoja: 

Recommend page